Sunday, 18 August 2013

Diary a.k.a Novel Sendiri


Assalamualaikum....
Okay... tak da sapa nak sembang kat rumah....
Untuk mengelakkan kebosanan, sengaja Awatif menyibukkan diri sendiri dengan mengemas bilik....
Aikkk.... Tak pernah kemas bilik ke???
Bukan tak pernah, tiap2 hari kemas, cuma kemaskan barang2 lama je...
Kadang2 orang perempuan ni semua benda sayang nak buang....
Ya... Saya salah seorang daripadanya...
Tak payah kata buku masa sekolah rendah, kertas exam sekolah rendah pun simpan lagi...
Hehe.... hari ni dah settle semua barang2 tu simpan dalam stor....
Dan bakal kena bising sebab semakkan stor pulak.... haha...

Semasa kemas buku lama2 tadi, terjumpa la diari lama....
Haha.... Diari masa budak2 hingusan dulu....
Diari darjah 4 dulu pun ada.... masa tu tulis diari dalam buku 555 ja...
Berapa kali dah kantoi dengan mama.... haha....
Selalunya masa kecik2 dulu, tulis diari mesti pasal cinta.... Kan.. kan???? baik mengaku cepat.....
Bila baca balik tadi, gelak guling2 sorang2.... Ya Allah....... Gediknya aku.....
Baru sekolah rendah dah sibuk tulis suka orang tu, orang ni... haha....
Tu baru sekolah rendah... Mai sekolah menengah lagi hebat....
Diari sekolah mengengah banyak sungguh perkataan ABANG, SAYANG...
Nampak tak gediknya di situ... Tapi semuanya gedik dalam diari je la.... Malu wey kalau orang tau....
Kalau suka kat seseorang, mesti tulis dalam diari je... Tapi tak ade la nak pi menggedik dekat orang tu....
Sapa pernah buat macam ni beri 3 tepukan untuk diri sendiri....
Awatif pernah tulis diari sampai Form 3 saja... lepas tu tak tulis dah....
Sebabnya bila dah masuk form 3 dapat cinta hati baru pulak.... hehe...

Ni dia cinta hati konon cik enon... bukan ni ja... ada lagi...


Ni pun sama... hehe... ada lagi...

eh... ada lagi la...

errrkkk....

Ha... sudah2... melampau la tuh...
Kalau cerita berapa cinta hati tu, esok pun tak habis...
Zaman dah moden.... tak main dah la tulis2 diari ni...
Tapi ada lagi yang tulis kot... siapa2???? Cer gitau skit...
Masa sekolah rendah dulu, mama tegur jugak la tulis2 diari cintan2 ni...
Ye lah... belajar kemana, cinta2 konon kan... baru sekolah rendah...
Bukan kata mak je marah, cikgu pun berleter jugak...
Tapi tu semua normal kan???
Lebih baik tulis diari dari dok menggedik... kan???
At least kita dapat ringankan beban kita.. kan2??? 
Tak kisah la diari online ke, diari dalam tab ke, atau diari 555 sekalipun... haha


Diari ni pun ada kelebihan jugak...
1. macam yang cakap tadi... dapat hilang beban, stress, tekanan dan sewaktu dengannya.... tak semua orang suka share masalah dengan orang.... tulis dairi pun umpama kita cerita kat orang la jugak.... tak elok tau kalau pendam perasaan sangat.... cerita kat diari pun jadilah... Awatif siap bagi nama kat diari Awatif... Cinnamon a.k.a Peah... haha.... 

2. Jadi memori...
Eh... ingat laptop, komputer, handfone, kamera saja ke boleh ada memori... Buku pun boleh... Bila kita tulis apa2 memori, sekurang-kurangnya kita tak la 'amnesia' sangat kan...... macam Awatif, bila baca balik, terasa syok sangat memori dulu.... memori ni boleh gabung banyak2... habis buku, beli baru... agak memori otak selalu ja kononnya 'penuh' tulislah dalam diari....

3. Dapat ubah sikap kita...
Tak percaya???? Cuba buat.... Bila kita baca balik diari, mesti kita dapat kenalpasti balik sikap kita macam mana.... secara tak langsung, kita dapat ubah sikap kita.... macam Awatif la kan.... Konon dulu gedik sangat, tapi bila dah besar ni, rasa malulah.... tak kan nak buat perangai macam tu kan... Kalau kita pernah susah, kita tulis dalam diari.... bila kita baca balik nanti, kita akan lebih menghargai kehidupan kita sekarang... Awatif pernah hidup susah dulu, sekarang ni Awatif rasa bersyukur sangat dengan kehidupan Awatif....

-Nampak tak semangatnya di situ sampai tulisan cakar ayam-

4. Diari sebagai inspirasi....
Jangan la buat diari ni macam novel cinta sendiri ja..... Awatif pun bukannya tulis semua pasal 'Cinta'.... kite pun ada tulis target kite tau.... masa sekolah mengengah dulu, Awatif bukanlah dalam kategori genius.... Jadi, markah2 exam yang B, C, D tu memang banyak la tulis... haha.... lepas tu target pun tulis jugak.... secara tak langsung, kita dapat buat target sendiri..... bila kita ada target, kita bukanlah dalam golongan orang yang tak tentu arah... kan???

- Jangan jadikan contoh-

- Nampak???? Boleh pandai geografi jugak... haha-

Bagi yang belum cuba, dan ingin mencuba, cubalah sebelum anda kempunan....
Syok tulis diari ni.... cubalah buat...
Konfem terasa diri macam penulis novel yang hebat... hehe...

p/s: Kalau anak cucu Awatif nanti terbaca diari Awatif, konfem malu habis....

4 comments:

  1. mun pun ada diari dulu..still simpan..hoho..

    ReplyDelete
    Replies
    1. simpan la buat kenangan untuk nak cucu nanti... hehe

      Delete
  2. Salam Syawal, mira pun de diary dlu.
    Betul, bila kita baca balik sikap boleh diubah. hihi
    btw, diary buku 555? bapok awsome nye. haha
    alorrh blog ni kan diary terbuka. hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. diary 555 konon tak nak mak tahu tu diary....haha

      Delete