Sunday, 13 July 2014

5 Dugaan Ramadhan

Assalamualaikum uollsss……
Macam mana puasa uollss????
Alhamdulillah sampai ke harini kita masih sempat berpuasa kan???
Dan rugilah bagi mereka2 yang sengaja meninggalkan puasa….
Memang banyak dugaan dalam puasa ni, tapi tu semua sebenarnya nak tambah pahala puasa kita je….
Betul tak???
Antara dugaan Ramadhan yang terbesar


*sumber oppa Google

1. Bazaar Ramadhan
Okay….. Bazaar Ramadhan teramatlah banyak kat Malaysia ni….
Senang cerita, rakyat Malaysia memang tak susah la nak cari makan…..
Pi bazaar Ramadhan ja, macam2 makanan boleh dapat…. Sebut ja nak apa… Kan??
Kadang2… Kalau bawa RM100 pun boleh habis beli makanan je tau…
Memang la teringin uollsss….. Dugaan tu
Bawa banyak2 bersabar. Jangan membazir….
Alhamdulillah…. Awatif boleh control nafsu lagi….
Kadang2 pi bazaar pun tak beli apa
Tips Awatif senang je.
Beli makanan yang uollsss betul2 teringin  je….
Kalau banyak pilih satu je. Then, ingat makanan kat rumah banyak walaupun sebenarnya tak banyak
Sebabnya lepas berbuka konfem kenyang dah nak makan banyak2…..



2. Air
Uolllsss….. Kalau tak ada air apa uollsss rasa???
Kadang2 tengok air kosong pun dah teringin uollsss, tambah2 cuaca panas ni….
Apatah lagi air ber’kaler-kaler’ kat bazaar tu…. Teringin serta merta….
Pastu mulalah beli berjenis-jenis air…..
Kalau takut kurang air waktu berpuasa, minum air banyak2 sebelum habis waktu berSAHUR tu….
Oleh itu, bangunlah sahur walaupun sekadar minum air dan makan kurma sahaja….
Tak lama pun…. 5 minit pun cukup….


3. Malas
Bulan puasa ni jin dan syaitan semua dirantai, mai mana ntah sifat malas tu…..
Lepas berbuka malas nak bergerak solat Maghrib….
Lepas tu malas pulak nak terawih…. Bertadarus lagilah malas….
Kalau dah tidur, mata ni malas nak bukak bangun bersahur…. Kan???
Tu semua terletak atas diri kita sendiri uollsss….
Kalau takut kekenyangan, jangan makan banyak
Kalau tak larat buat banyak, buat sikit…..
Walaupun pun sikit dapat pahala berganda uollss
Kalau tinggal yang wajib, dapat dosa

4. Tak tahan
Bila bula puasa ni, macam2 la tak tahannya…
Sakit perut la, gatal telinga la, gastric la, pening kepala la….
Awatif pun kadang2 bila hari sibuk mula la berhati jahat nak buka puasa….
Kalau hari letih tu sampai merangkak-rangkak konon penat sangat…. Bohong ja semua tu
Tapi Awatif akan kira balik berapa jam dah Awatif berpuasa dan berapa jam lagi nak berbuka.
Dengan cara tu, Alhamdulillah iman daku masih lagi kuat okay


5. Persiapan Raya
Okay…. Sedar atau tak, kadang2 kita ni mesti terlebih nak raya
Selalunya ‘eksaited’ lebih nak raya….
Nafsu ni kadang2 terlupa yang aktiviti yang sepatutnya dibuat waktu Ramadhan tak penuh lagi
Macam pi bazaar jugak, kadang2 shopping sampai tak cukup tangan uollsss….
Bukan nak kata kat orang lain la.
Awatif sendiri pun kadang2 terleka jugak….
Maka dengan itu, habiskan dulu aktiviti Ramadhan yang sepatutnya, baru la nak raya okay….

Tu semua dugaan yang terbesar buat Awatif la…
Uollss pulak dugaan apa yang besar dalam Ramadhan ni??? Cer share skit…
Apa2 pun, baik buruk terletak pada diri kita sendiri…. Ye tak???
Dengan itu…..
SELAMAT MEYEMPURNAKAN RAMADHAN DENGAN CEMERLANG ye uollssss…..


p/s: Seperti biasa, daku hanya mampu tengok orang shopping raya waktu2 cenggini….

No comments:

Post a Comment