Friday, 30 August 2013

Merdeka...!!



Assalamualaikum....
Mesti ramai yang sibuk pergi sambutan Hari Kemerdekaan kan???
Awatif masih di rumah dan hanya mampu menonton televisyen....
Mak Ngah ada ajak pergi Ambang Merdeka kat Dewan Relau.....
Ya.... Betul tu... Awatif memang malas nak pergi...
Bukan tak nak sambut, tapi dah sorang2 ni malas la nak pergi...
Kalau ada kawan tak pa la jugak...
Udah le tak rapat sangat dengan sepupu sepapat tu, satgi kalau pi sembang sorang2 pulak...
Tak kan nak kacau Kak Pija yang dah bersuami tu....
Papa pun ajak pi jugak... siap cakap ada karaoke la...
Alahaiiii papa.... anakmu ni hanya mampu melalak di rumah saja... haha

- Rumah Mak Ngah-

- Rumah Mak Lang-

Apa2 je la kan....
Janji semangat Merdeka tu ada....
Ya.... Gambar dia atas adalah kawasan rumah kami...
Ni semua hasil usaha Kak Pija dan suaminya....
Rumah Mak Ngah, rumah Mak Lang, rumah Tok, Rumah Pak Su, rumah Abang Am, rumah Pak Teh semuanya ada bendera okay....
Kami semua tinggal dekat2 jadi sangat meriah bila musim perayaan...
Semua orang kampung tau, ini adalah kawasan Perkampungan Anak Cucu Pak Teh Yusof
Orang duduk berbagai kaum, kami duduk adik beradik ja...
Ni bukan kategori peghak.... Ni namanya memanfaatkan tanah yang ada dan mengeratkan silaturrahim...

- Bersama Camilla ketika 'zaman enjoy' dulu-

Tak kisah la macam mana pun...
Janji semangat sayangkan Malaysia tu ada...
Kebanyakan kita bersekolah di sekolah kebangsaan kan??
Mesti ada banyak kaum kan??? Kebanyakan okay, tak semua...
Sekolah rendah Awatif tak ada pelbagai kaum...
Sekolah Menengah dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3 dah boleh bergaul dengan kawan2 kaum lain...
Masuk tingkatan 4 dan 5 pun sama... Lagi rapat dengan Camilla dan Sutha sebab hanya mereka antara kaum lain yang bersekolah bersama kaum Melayu...
Masuk tingkatan 6, jumpa ramai balik kaum2 lain....
Dan Awatif masih lagi boleh bergaul dengan Camilla dan Sutha...
Walaupun budak2 kelas sains yang 99% cina, tak rapat, tapi kami masih ada Camilla dan Sutha....
Tak kisah la dengan siapa kita berkawan, siapa kawan kita, dimana kita berada,
Sayang la negara kita ni... di sini tempat tumpahnya darah kita kan???

- Bila sebut MERDEKA, Qaleesya dah pandai buat gaya.. -

Kecik2 dulu selalu sebut MENDEKA... R dah jadi N...
Tu zaman budak2... Main sebut ja apa orang sebut....
Bila dah besar skit, suka main2... Dok sebut MAU DUIT KA pulak...
Tak kisah la macam mana pun, janji tahu ada sambutan merdeka tu....
Janji tahu yang negara kita ni bebas dari penjajah....
Semua orang tak nak hidup dalam negara yang kucar kacir kan??? Ada siapa yang nak??? Siapa???
Jadi..... Sayangilah Malaysia, Jagalah Keamanan Malaysia... hehe

- Sayangi Malaysia.... Syabas Lokman kerana berjaya letak bendera di situ... haha-


p/s: Walaupun minat KPOP tapi saya lebih SAYANG MALAYSIA tau...


6 comments: