Monday, 8 July 2013

Doa

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh........
ha.... tudia.... panjang berjela...
Permulaan hari yang baik buat hari ni...

Doa...
Simple saja, tapi mempunyai nilai yang tinggi...
Semua orang pernah berdoa kan???
Setiap orang mesti tak terlepas berdoa...
Tapi cuba fikir balik, adakah doa kita tu benar2 ikhlas, benar2 khusyuk???
Awatif sendiri bukannya alim sangat nak cerita pasal kebaikan berdoa ni...
Awatif sendiri selalu saja anggap doa ni remeh...
Bila sudah solat ja, baca doa punya cepat...
Tak menghayati langsung doa tu...
Time baca doa mula la pikir macam2....
Teringat running man la, terlupa tutup paip air la, teringat mesej masuk masa solat la, macam2 sangat...
Konon sibuk kalah menteri... Lepas tu doa pun ala kadar je....

Pernah Awatif baca dalam Gen Q,
"Doa yang baik ialah doa orang yang mendoakan orang lain tanpa pengetahuan orang tersebut" (lebih kurang macam tulah bunyinya... tak ingat :P )
Pernah tak uoolss buat macam tu???? Penah tak???
Maksud Awatif doa yang baik la... bukannya doa bagi kawan mati cepat ke atau doa kecelakaan orang lain...
Awatif pun pernah.... Bukan takat doa kat ibu bapa je, doa kat orang lain yang dalam kesusahan
Kadang2 'tacing' bila tengok orang tua jalan sorang2, tengok orang buta, terus doa....
 Pagi tadi selepas solat sunat dhuha, Mudirah saja nak bagi motivasi sikit kat budak2....
Mudirah tanya sorang2, siapa yang pernah berdoa dekat orang, orang tak tahu...
Macam2 la jawapan yang ada, doa kat tok nenek, doa kat abang, doa untuk kawan...
Apa yang menarik bagi Awatif doa sorang budak nama Ashraf...
Ashraf ni bukanlah pelajar yang top, kadang2 baca surag al-Fatihah pun tergagap...
Tahu tak apa dia doa???
Pertama: "Saya doakan abang E saya cepat tinggi sebab dia rendah"
Kedua: "Saya doakan kakak saya cantik sebab dia gelap dan kurang cantik"
Ketiga: "Saya doakan sakit gigi mak saya yang sampai lebam2 tu sembuh"
Keempat: "Saya doakan ayah saya sihat, tak gatal2 badan lagi, murah rezeki"
Macam main2 ja doa budak ni kan????
Tapi doa dia lah yang paling teliti sekali....
Dia doakan satu2... Awatif sendiri tak berdoa details macam tu....
Awatif ingat lagi Tuan Haji Nazmi pernah cakap, "kalau kita nak minta sesuatu, ,minta betul2, straight to the point."
Sama la macam doa jugak...
Jadi, sempena bulan ramadhan ni, marilah kita sama2 menghayatinya dengan melakukan ibadah dengan sempuna.....
Penuhkan Ramadhan dengan pahala....
Jangan pulak penuhkan perut saja.... pesanan buat diri Awatif sendiri juga...


- Ammar yang sibuk nak puasa jugak-


p/s: Rasanya persiapan untuk raya lagi menonjol dari menyambut ramadhan.... 

No comments:

Post a Comment