Saturday, 20 July 2013

"Ayah pun tak puasa"

Assalamualaikum uoollsss....
Pekabo yop???? Posa dak????
Dah masuk berapa hari kita puasa????
Ya.... anda memang pandai....
Dah lebih 1/3 Ramadhan dah....
Awatif sendiri, nak kata hebat sangat pahala puasa tu idok le...
Tapi lebih baik dari tahun lepas kot....
Cuma masih lagi tak sempat terawih di masjid kampung....

Kadang2 teringin sangat nak pergi terawih kat masjid kalau balik kampung....
Dulu pernah la jugak pergi.... tapi sekali je....
Lepas terawih terdengar makcik2 sembang, terus tak ingin pergi dah....
Makcik A sembang dengan Makcik B mengata anak Makcik C yang tak dapat sambung belajar....
Huh.... pergi tambah dosa adalah.... bukan tambah pahala....
Memandangkan Awatif ni bukan kategori genius rasa malas nak pergi.....
Dosa dari bangun tido yang kita tak tahu pun banyak, nak tambah dosa lagi.....

Becakap mengenai dosa..... Semua orang tahu yang tak puasa di bulan Ramadhan merupakan satu dosa....
Kalau orang yang buat kerja berat tak puasa, dosa tak????
Awatif ada kenal dengan sorang budak.... tiap2 bulan Ramadhan, dia mesti tinggal puasa....
Tapi umur dia sekarang dah 11 tahun kot....
Bila orang tanya, dia jawab "ayah pun tak puasa, buat apa nak puasa"
Aarrrkkkk..... Macam mana tu...
Setahu Awatif, ayah dia memang buat kerja berat jugak la....
Tapi ayah dia bos kot...
Papa Awatif pun buat kerja berat jugak... Tapi boleh je kerja sekerat hari....

Sebenarnya Awatif bukan nak tambah dosa mengata orang nih....
Tapi bila pagi nampak orang tak puasa rasa sentap la....
Rasa macam sesak nafas pun ada.... Seriuss tak tipu punya....
Dalam hati ni dah istighfar banyak kali dah....
Tapi entah la.... tak kan nak tegur kot....
Umur sama dengan papa Awatif je....
Awatif bunkannya baik sangat pun nak cakap pasal dosa tak berpuasa nih....
Tapi kesian la kat anak dia....
Sampai bila orang Islam nak maju kalau macam ni????
Sekali lagi Awatif cakap, Awatif pun bukannya baik sangat, alim sangat....
Lima teras rukun Islam pun masih merangkak
Tapi hati rasa tak tenteram bila fikir nasib orang kita ni....

Tapi nasib baik la ada ramai lagi yang masih ingat ajaran Islam....
Masih ramai yang mendekati Islam....
Awatif sendiri masih dalam mengenal Islam....
Tak bererti dalam IC Islam, ilmu Islam tu dah cukup kan???
Bagi Awatif la kan, kalau kita masih lagi merangkak nak ikut cara hidup berpandukan Islam yang sebenarnya, tak salah kan kalau kita WAJIBKAN lima rukun Islam tu....
Termasuklah BERPUASA DI BULAN RAMADHAN..... kan2.....
Awatif sendiri masih berusaha untuk baiki teras rukun islam dulu....
Kalau periksa Pendidikan Islam boleh dapat A+ , cara hidup Islam boleh????
Awatif tak kata orang lain.... Diri Awatif sendiri pun macam tu okay....
Ni semua sekadar renungan je...
Awatif cuma nak sampaikan pandangan Awatif je + nak dapatkan pandangan orang lain juga....
So..... marilah bersama-sama sayangi Islam....



p/s: Mengharapkan future husband yang dapat membimbing.... amboi gatai.... :D

No comments:

Post a Comment